Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950 / Thom Axelsson.
-
Axelsson, Thom, 1971- (författare)
-
- Linköpings universitet. Tema Barn (utgivare)
-
-
Alternativt namn: Linköpings universitet. Institutionen för Tema. Barn
-
Alternativt namn: Linköpings universitet. Institutionen för Tema. Tema Barn
-
Alternativt namn: Engelska: Linköping University. Department of Child Studies
-
Alternativt namn: University of Linköping. Department of Child Studies
-
Alternativt namn: Linköping University. Department of Thematic studies. Child studies
-
Alternativt namn: Tema barn, Linköpings universitet
- ISBN 918564305X
- Upplaga 1
- Publicerad: Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007
- Tillverkad: Linköping : LIU-tr.
- Svenska 265 sidor
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- I centrum för den här avhandlingen står det tidiga 1900-talets diskussion om skola, begåvning och social organisering. Tidsperioden som omfattas är 1910– 1950. Det är skolan i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö som har stått i fokus. Det övergripande syftet har varit att analysera den betydelse som begåvning och intelligens fick i relation till skolväsendets förändring. Med utgångspunkt i detta syfte diskuteras hur uppfattningar om samhällets begåvningsresurser och individers förmågor har format 1900-talets samhällsliv. Betoningen på begåvning förde med sig primärt två saker: Att tillvarata god begåvning och att motverka låg begåvning. Avhandlingen har främst syftat till att granska de sociala och institutionella sammanhang i vilka intelligensmätningarna kom att uppfattas som användbara. Det innebär att intresset har riktats mot det inflytande som olika professionella via förhandlingar, professionalisering och vetenskapliggörande fick över skolans utformning.?Teoretisk har undersökningen hämtat inspiration hos Michel Foucault, vilket ger en utgångspunkt som betonar sambandet mellan kunskapsbildning och makt. Genom olika gränsdragningar och uteslutningar – ”åtskiljande praktiker” – i utbildningssystemet blir individerna synliga i förhållande till olika institutionella arrangemang och konstrueras därmed både som individer och som grupper. Avhandlingen använder ett historiskt perspektiv för att studera hur makt och vetande i en given tid formulerar vad som är att betrakta som ett problem i samhället.
- At the centre of this thesis is the early 20th century’s discussion on school, talent and social organisation. The period that is covered is 1910 – 1950. It is schools in the cities Stockholm, Gothenburg and Malmö that have been focused on. The overall purpose has been to analyse the importance that talent and intelligence had in relationship with the changes in the educational system. Using this as a starting point, it was discussed how views on society’s talent resources and the abilities of individuals have formed 20th century social life. Emphasis on talent led to primarily two things: to utilise good talent and counteract poor talent. The thesis has mainly aimed at examining the social and institutional contexts in which intelligence testing came to be seen as usable. This means that interest has been directed at the influence that different professionals had via deliberations, professionalizing and scientificating had on the forming of schools. Theoretically the study has been inspired by Michel Foucault, which provided an excellent starting point that emphasises the connection between education and power. Through different boundaries and conclusions – “separating practices” – in the education system the individuals become visible in relation to different institutional arrangements and can therefore be construed both as individuals and groups. The thesis uses an historic perspective to study how power and knowledge in a given time formulate what is considered as a problem in society.
Ämnesord
- Begåvningsdifferentiering -- attityder till -- historia -- Sverige -- 1900-talet (sao)
- Undervisningsväsen -- sociala aspekter -- historia -- Sverige -- 1900-talet (sao)
Indexterm och SAB-rubrik
- Hjälpklass
- Eaaa Pedagogisk psykologi: differentieringsproblem
- Em-c.02:k.5 Undervisningsväsen: allmänt: Sverige: grundskolan: historia: 1914-
- Em-c:oa Undervisningsväsen: allmänt: Sverige: sociologi
Klassifikation
- 370.151 (DDC)
- Eaaa (kssb/8)
- Em-c.02:k.5 (kssb/8)
- Em-c:oa (kssb/8)
Inställningar
Hjälp
Titeln finns på 27 bibliotek.
Ange som favoritAnge som favorit
-
Högskolan Dalarna, Biblioteket i Falun (Hdf)Ange som favorit
-
Bibliotekets webbplats360Link
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Karlstads universitetsbibliotek (Kd)Ange som favorit
-
Låna/reservera
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Mälardalens universitet, Västerås, Universitetsbiblioteket (Mdv)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalogTillgänglighet vid MDU
-
-
Placering: Sam BESTÄLLD 070926/aae Kursbok, ej fjärrlån
Öppettider, adress m.m.
-
Örebro universitetsbibliotek (O)Ange som favorit
-
Mina lånLänkLåna/reservera
-
-
Placering: mag diss 07/100
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Uppsala universitetsbibliotek, Blåsenhusbiblioteket (Ubl)Ange som favorit
-
Mina lånLåna/reservera
-
-
Placering: 370.151 Axelsson
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Uppsala universitetsbibliotek, Karin Boye-biblioteket (Uh)Ange som favorit
-
Mina lånLåna/reservera
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
Ange som favoritAnge som favoritAnge som favorit
-
Göteborgs universitetsbibliotek Pedagogiska biblioteket (Gp)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalogFind@GU
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Göteborgs universitetsbibliotek, Centralbiblioteket, Institutioner (Gx)Ange som favorit
-
Öppettider, adress m.m.
-
Högskolan i Halmstad, biblioteket (Hal)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalogTillgänglighet vid HH
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Högskolan i Borås, Biblioteket (Hib)Ange som favorit
-
Bibliotekets lokala katalogTillgänglighet vid Högskolan i Borås
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Högskolan Väst, Biblioteket (Htut)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalog
-
-
Placering: 370.151 Axelsson
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
Ange som favorit
-
Högskolan Kristianstad (Krh)Ange som favorit
-
Mina lånLåna/reservera
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Lunds universitets bibliotek, Universitetsbiblioteket, UB (L)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalog
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Linnéuniversitetet, Universitetsbiblioteket Växjö (LnuV)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalog
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Lunds universitets bibliotek, HT-biblioteken, LUX-biblioteket (Humanist- och teologcentrum) (Lux)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalog
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.
-
Malmö universitetsbibliotek, Orkanenbiblioteket (Mah)Ange som favorit
-
Titeln i bibliotekets lokala katalogFTF@Malmö
-
Utlånad?Öppettider, adress m.m.