Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:20160144 > Att fostra och form...

Att fostra och forma en kommande generation svenskar : Folkskolans Barntidning 1892-1914 / I vansinnets gränsland : En studie av de normativa gränsdragningarna vid Vadstenacentralhospital 1849–1858 [Elektronisk resurs]

Ahlqvist, Cecilia (författare)
Ivarsson Lilieblad, Björn (författare)
Linköpings universitet Institutionen för tema (utgivare)
Linköpings universitet Filosofiska fakulteten (utgivare)
Publicerad: Linköping : Linköping University Electronic Press, 2003
Svenska 95
Serie: Socialhistoria i Linköping, 1402-9898
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Att fostra och forma en kommande generation svenskar : Folkskolans Barntidning 1892–1914 Av Cecilia Ahlqvist Runt sekelskiftet 1900 synliggjordes den privata sfären mer och ett större intresse för att inplantera hemidealen i samhället märktes. Diskussioner fördes om barns uppfostran samt omhändertagande och särskiljande av barn som inte följde gängse normer. Det fanns redan färdiga ideal om hur ett gott barn skulle formas. Likaså fanns idéer om hur föräldrarna skulle agera för att ge barnet de bästa förutsättningarna. Genom hjälpinsatser, råd och anvisningar från bl.a. läkare och pedagoger skulle ett gott samhälle skapas. Jag vill studera om dessa tidstypiska idéer uttrycks i Folkskolans barntidning och i så fall på vilket sätt. Kan det vara så att tidningen var något mer än ”god nöjesläsning”? Vad hade redaktionen för åsikter och föreställningar? Vad ville man egentligen uppnå med sitt material? För att se ifall tidningen var ett verktyg i uppfostringsprocessen har jag formulerat följande frågeställningar; Hur skilde tidningen på skötsamma och ouppfostrade barn? Hur skulle barnen uppfostras till hälsa och hygien? På vilket sätt handlade förnuftiga vuxna? Hur användes historien som normerande? Min förväntning är att dessa frågor kan täcka området som rör just uppfostran. De kommer att ge en bild av hur tidningen tyckte att barn var och hur de borde vara. Vilka egenskaper framhävs och vad bör inte komma fram? De råd som ges angående hälsa och hygien anser jag kunna visa hur man ville kontrollera hela barnet och dess tillvaro. Att jag väljer att föra över fokus på vuxna i de sista frågeställningarna beror på att jag vill se ifall en uttalad barntidning även kunde ha åsikter om hur en god vuxen var. Troligt är att de inte ville att de idéer de förespråkade motverkades av okunniga föräldrar. Det visar även hur barnen reagerade på den normerande vuxne. Jag tror att dessa frågeställningar kommer att vara tillräckliga för att nå tidningens syfte och mål. 
  • I vansinnets gränsland : En studie av de normativa gränsdragningarna vid Vadstenacentralhospital 1849–1858 Av Björn Ivarsson Lilieblad Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur gränsdragningen mellan normalt respektive icke-normalt gick till vid Vadstena Centralhospital under åren 1848 – 1858. Vad bedömdes som ett friskt beteende respektive sinnessjukt beteende och på vilka grunder gjordes detta. Jag vill också studera vad som var de officiella målen med verksamheten samt jämföra hur dessa förhöll sig till den praktiska verkligheten. 

Ämnesord

Humanities  (hsv)
History and Archaeology  (hsv)
History  (hsv)
Humaniora  (hsv)
Historia och arkeologi  (hsv)
Historia  (hsv)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Övriga bibliotek (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy