Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:bpfgcmgr82gc4199 > Educational aspirat...

Educational aspirations and attainments : how resources relate to outcomes for children of immigrants in disadvantaged Swedish schools / Olav Nygård.

Nygård, Olav, 1982- (författare)
Neergaard, Anders, 1962- (preses)
Behtoui, Alireza, 1958- (preses)
Crul, Maurice (opponent)
Linköpings universitet Institutionen för kultur och samhälle (utgivare)
Alternativt namn: Linköping University Department of Culture and Society
Alternativt namn: Institutionen för kultur och samhälle, Linköpings universitet
Alternativt namn: IKOS
Linköpings universitet. Filosofiska fakulteten (utgivare)
Alternativt namn: Linköping University. Faculty of Arts and Sciences
Se även: Universitetet i Linköping. Filosofiska fakulteten
Edition 1
Publicerad: Linköping : Department of Culture and Society, Linköping University, 2020
Engelska 1 onlineresurs (78 sidor)
Serie: Linköping studies in arts and sciences, 0282-9800 ; 796
Läs hela texten (Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press)
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. (sammanfattning) Linköping : Linköpings universitet, 2020)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • In this dissertation, I study educational aspirations among children of immigrants in disadvantaged schools, the factors that influence them, and their relation to educational attainments. The dissertation is based on four research papers, each examining a specific research question using survey or registry data. In Study I, I examine the relationships between pre-migration status, post-migration social capital, and educational aspirations for young people in disadvantaged Swedish schools. High pre-migration status was positively associated with access to social capital, and both factors contributed to higher educational aspirations. This suggests that pre-migration resources influence the accumulation of post-migration resources, highlighting not only what is lost but also what is retained in migration. In Study II, I explore the extent to which social contexts influence students’ aspirations differently under different institutional settings. Early tracking was associated with less optimism about realizing educational aspirations for students in disadvantaged schools, and peer-group attitudes were more strongly associated with educational aspirations when tracking was later. This suggests that educational institutions affect aspirations by structuring both outcomes and students’ interactions. In Study III, I and Alireza Behtoui examine the extent to which access to, and educational returns from, social capital vary between children of immigrants and children of non-immigrants. Students with an immigrant background had equal or better access to social capital, compared to children with at least one parent born in Sweden, and similar rates of returns from social capital. Social capital thus seems to be a partial but incomplete buffer against disadvantages. In Study IV, I explore how migration background and family resources relate to differences in school-to-work trajectories among early school leavers. High pre-migration status was associated with a higher likelihood of education-oriented trajectories, but having an immigrant background was associated with slower labour market establishment. This suggests that children of immigrants are both affected by their families’ pre-migration past and the discrimination of the local labour market in the present during their school-to-work transitions. Taken together, the four studies indicate an interplay between resources lost, retained, and created in and after migration, but also suggest that these resources are often insufficient to compensate for disadvantages in the institutions of education and the labour market. 
  • I avhandlingen studerar jag utbildningsambitioner hos ungdomar med migrationsbakgrund i svenska skolor med låga genomsnittsbetyg, faktorer som påverkar dessa ambitioner, samt deras förhållande till utbildningsresultat. Avhandlingen består av en kappa med syfte, forskningsfrågor samt empiriska, teoretiska och metodologiska utgångspunkter, samt fyra artiklar där jag med hjälp av enkät- eller registerdata besvarar forskningsfrågorna. I den första artikeln undersöker jag förhållandet mellan socioekonomisk status före migration, tillgång till socialt kapital efter migration, och utbildningsambitioner hos ungdomar i svenska skolor med låga genomsnittsbetyg. Ungdomar i familjer med högre socioekonomisk status före migration hade bättre tillgång till socialt kapital, och båda faktorerna hade ett positivt samband med utbildningsambitioner. Resultaten tyder på att tillgång till resurser före migration påverkar ansamlingen av resurser efter migration. I den andra artikeln undersöker jag i vilken utsträckning den sociala omgivningen har olika inverkan på ungdomars utbildningsambitioner under olika institutionella förhållanden. Ungdomar i ett utbildningssystem med tidig nivågruppering var mindre optimistiska om att kunna förverkliga sina utbildningsambitioner. Sambandet mellan bekantskapskretsens attityder respektive sammansättning och egna ambitioner var istället starkare när nivågrupperingen skedde senare. Resultaten tyder på att utbildningssystemet kan påverka ambitioner både genom hur det strukturerar utfall, och genom hur det strukturerar interaktioner mellan ungdomar. I den tredje artikeln undersöker jag och Alireza Behtoui i vilken utsträckning tillgång till och avkastning på socialt kapital varierar mellan ungdomar med, respektive utan, migrationsbakgrund. Ungdomar med migrationsbakgrund hade lika god eller bättre tillgång till socialt kapital som ungdomar utan migrationsbakgrund, och liknande avkastning. Resultaten tyder emellertid på att en bättre tillgång till socialt kapital endast delvis kompenserar för sämre tillgång till andra resurser för ungdomar med migrationsbakgrund. I den fjärde artikeln undersöker jag vilka faktorer som påverkar övergången mellan skola och arbete för unga vuxna med ofullständig gymnasieutbildning. Unga vuxna vars familjer hade haft hög socioekonomisk status före migrationen återgick oftare till studier; samtidigt hade unga vuxna med migrationsbakgrund en långsammare etablering på arbetsmarknaden än unga vuxna utan migrationsbakgrund. Resultaten tyder på att unga vuxna med migrationsbakgrund påverkas både av familjens förhållanden före migration, och förhållanden på arbetsmarknaden efter migration i övergången mellan skola och arbete. Avhandlingen visar på en växelverkan mellan resurser som försvunnit, blivit kvar, och skapats i och efter migration, men också hur dessa resurser sällan är tillräckliga för att kompensera för ojämlikheter i skolan och på arbetsmarknaden. 

Ämnesord

Invandrarelever  (sao)
Invandrarungdomar  (sao)
Utbildningssociologi  (sao)
Socialt kapital  (sao)
Socioekonomiska grupper  (sao)
Skolan  (sao)
Social Sciences  (hsv)
Sociology  (hsv)
Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Sociologi  (hsv)
Sociologi (exklusive socialt arbete, socialpsykologi och socialantropologi)  (hsv)
Educational sociology  (LCSH)
Social capital (Sociology)  (LCSH)
Education  (LCSH)
Teenage immigrants  (LCSH)
Social classes  (LCSH)
Sverige  (sao)

Indexterm och SAB-rubrik

Educational aspirations
Social capital
Children of immigrants
Early school leavers
Utbildningsambitioner
Socialt kapital
Ungdomar med migrationsbakgrund
Gymnasieavhopp

Klassifikation

305.23508691209485 (DDC)
371.82691209485 (DDC)
Oabkba (kssb/8 (machine generated))
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 2 bibliotek. 

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit

Övriga bibliotek (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy