Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:17389785 > Skolämnen och alter...

Skolämnen och alternativen [Elektronisk resurs] schemat som indikator på vad som händer i skolor utan timplan / Fredrik Alm.

Alm, Fredrik, 1971- (författare)
Publicerad: Linköping : Univ., Institutionen för beteendevetenskap, 2003
Svenska 70 s.
Serie: Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap, 1650-3643 ; 236
Läs hela texten (Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press)
  • Bok (digitaliserad)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • I Sverige genomförs för närvarande en försöksverksamhet där ca 900 grundskolor är fullständigt befriade från den nationella timplanen, som reglerar tid per ämne eller ämnesgrupp. Skolorna inom försöksverksamheten omfattas dock av samtliga övriga bestämmelser vad gäller mål och riktlinjer för grundskolan. Hur väljer då skolor lokalt att använda sin tid när timplanens reglering tas bort? Den frågan besvaras i den här studien utifrån analyser av skolors scheman. Det övergripande syftet med studien är att skapa en kartbild av skolterrängen med avseende på hur skolor som arbetar utan timplan organiserar elevernas lärande. Det empiriska material som samlats in består av 326 scheman från 33 grundskolor i fyra kommuner. De scheman som samlats in kom¬mer från grundskolans samtliga skolår, och avser en specifik vecka under läsåret 2001/2002. Det insamlade materialet har bearbetats med hjälp av dokumentanalys, i syfte att finna övergripande mönster/likheter och skillnader avseende manifesterat innehåll. Resultatet visar att en mängd olika schemabeteckningar används för att visa vad som ska ske i skolan. Såväl ämnen som andra beteckningar, vilka har benämnts Alternativa beteckningar, brukas. Exempel på alternativa beteckningar är Egen planering, Utvärdering, Stuga eller Social kompetens. De ämnen som förekommer mest frekvent på schemat är idrott och hälsa, slöjd, musik och hem- och konsumentkunskap. De ämnen som därefter är vanligast förekommande är matematik, svenska, engelska och bild. 317 av 326 scheman innehåller såväl ämnen som alternativa beteckningar. När alternativa beteckningar används istället för ämnen indikerar elevernas scheman att tid används till att: (a) fokusera ett visst arbetssätt, (b) elever och lärare träffas i mentorsgrupper, (c) eleverna planerar och utvärderar, (d) eleverna utöver ämnen som idrott och hälsa, bild och musik ägnar sig åt friskvård eller kulturella inslag, (e) arbeta med fostran och socialisation. Resultaten tyder på att skolorna, i viss utsträckning, på olika sätt nyttjar det friutrymme som skapas när timplanen slopas. 

Ämnesord

Grundskolan  (sao)
Education, Elementary  (LCSH)
Elementary schools  (LCSH)

Genre

Timplaner  (saogf)

Indexterm och SAB-rubrik

Schema
Utan timplan
Tidsanvändning
Skolämnen
Dokumentanalys
Em-c.02 Undervisningsväsen: allmänt: Sverige: grundskolan

Klassifikation

371.009485 (DDC)
Em-c.02 (kssb/7)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit

Sök vidare

Hjälp
Fler titlar av
Alm, Fredrik, 1971-
Fler titlar om
Grundskolan
Education, Elementar ...
Elementary schools
Fler titlar i denna genre
Timplaner
Serie
Fler delar
Även utgiven tryckt
Alm, Fredrik: Skoläm ...

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy